Wednesday, December 5, 2012

Masjid Saad Abi Waqqas



Islam in China : The Great Mosque of Ghuangzhou 

iae0043.jpg


SAAD ABI WAQQAS - CHINA SAKSI KEHEBATAN BELIAU.





Rasulullah salallhau ‘alaihi wasallam mengucapkan dalam doanya untuk Saad Ibni Abi Waqqas :-

اَللّهُمَّ سَدِّدْ رَمْيَتَهُ وَأَجِبْ دَعْوَتَهُ
“Ya Allah, tepatkan lemparan panahnya dan kabulkan doanya.”

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Alhamdulillah, akhirnya proses untuk mengendalikan blog Masjid Jamek Saad bin Abi Waqqas telah siap 70%.

Sebelum kami memberi pengenalan dan sejarah Masjid ini, izinkan kami berkongsi antara cebisan kisah Saad Abi Waqqas, seorang pemuda yang cerdas dan seorang panglima yang gagah perkasa. Ini merupakan antara kisah yang menjadikan beliau seorang panglima Islam yang disegani.

Beliau berasal dari kaum Quraisy ini merupakan antara sepuluh orang yang dijamin Rasulullah masuk ke syurga. Beliau juga memimpin pasukan dalam penaklukan Persia dan berhasil menewaskan pasukan panglima Rustum dalam perang Qadisiah. Beliau jugalah yang membangukan kota Koufah.

Diantara dua pilihan. Itulah mungkin kata yang tepat mewakili awal kisah dari Sa’ad bin Abi Waqash. Menurut Saad bin Abi Waqqas, seorang yang amat mencintai orang tua, tetapi tetap berpegang pada prinsipnya. Itu dilakukannya saat dia telah menerima Islam yang diajarkan oleh Rasulullah, kemudian dia yakini, bahawa hanya Islamlah yang mampu membuat dirinya hidup bahagia ketimbang. Jika dilihat melalui kata-katanya, yang sering dijumpai di sirah-sirah :-

“Duhai bonda, meskipun ada seratus nyawa dalam diri bonda, dan terurai nyawa itu satu per satu, aku akan tetap pada agamaku. Sekarang terserah bonda, apakah hendak meneruskan perbuatan bunda atau hendak makan.”

Ibu Saad yang sangat mencintai Saad juga, merasa kehilangan ketika anaknya lari meninggalkan agama asalnya dan menyembah Allah serta mentaati Rasulullah. Untuk menguba hati Saad, ibunya mengambil sikap untuk mogok makan, tapi nyatanya tak mengubah sedikitpun pendirian Saad untuk meninggalkan Agama Islam yang dibawa Rasulullah, mesikipun ia juga mencintai Ibunya.

Selain itu, Saad juga dikenal sebagai anggota pasukan berkuda yang gagah berani terutamanya dalam teknik memanah. Ada dua peristiwa yang menjadikan Sa’ad selalu dikenang dan istimewa, pertama dialah yang pertama melepas anak panah untuk membela Agama Allah, sekaligus orang pertama yang tertembus anak panah dalam membela Agama Allah. Kedua, Sa’ad adalah satu-satunya orang yang dijamin oleh Rasulullah dengan jaminan kedua orang tua beliau. Sabda Rasulullah pada saat perang Uhud :-

“Panahlah hai Sa’ad! Ibu Bapaku menjadi jaminan bagimu….”

Dalam setiap peperangan, siapapun panglimanya, jika ada Sa’ad di dalamnya maka pasukan akan merasa tenang. Bukan hanya kerana kehebatannya dalam peperangan yang ditakuti musuh, tapi juga ketaqwaannya yang luhur, yang menjadi hati sahabat lain menjadi tenang.

Pada saat perang Qadishiyyah, Amirul mukminin Umar bin Khathab r.a mengangkat Saad sebagai Panglima perang untuk melawan Persia pada saat itu, ketika Saad mengirim utusan untuk berdiplomasi dengan Rustum (panglima perang Persia) yang akhirnya lahirlah delegasi kaum muslimin.

“Sesungguhnya Allah telah memilih kami untuk membebaskan hamba-hambaNya yang dikehendaki-Nya dari pemujaan berhala kepada pengabdian kepada Allah, dari kesempitan dunia kepada keluasannya, dan dari kedhaliman penguasa kepada keadilan Islam. Maka siapa yang bersedia menerima itu dari kami, kami terima pula kesediannya dan kami biarkan mereka. Tapi siapa yang memerangi kami, kami perangi pula mereka hingga kami mencapai apa yang telah dijanjikan Allah…!”

“Apa yang dijanjikan oleh Allah itu?” tanya Rustum. “Syurga bagi kami yang mati syahid, dan kemenangan bagi kami yang hidup”, itulah jawapan Saad.

Saad pun bangkit dan menggelorakan semangat jihad kaum muslimin, peperangan pun terjadi. Rustum dan pasukannya menerima kekalahan, Persia akhirnya jatuh juga di tangan kaum muslimin.

Inilah keberanian insan bernama Saad bin Abi Waqqas. Beliau jugalah antara Panglima Islam yang memperluas ajaran Islam ke China.

Atas penghormatan sahabat Rasullullah ini, maka kami menamakan Masjid Jamek Saad bin Abi Waqqas.

No comments:

Post a Comment